Friday 8 June 2012

Lovess




kamu baru saja putus cinta dan rasa macam nak giler ye? Cuba baca apa yang saya mau kongsi ni...


Jangan musnahkan diri sendiri
Ditinggalkan kekasih is not the end of the world!  Kenapa nak musnahkan hidup atau masa depan untuk orang yang tak tentu lagi jadi laki/bini  kita? Sedangkan yang dah kahwin lagi kan bercerai, inikan pula bagi yang tak ada ikatan apa-apa melainkan janji manis taat setia. Gunakan rasa sedih dan marah tu jadi pemangkin untuk kamu berusaha lebih gigih untuk jad


i manusia yang lebih baik dan lebih hebat di masa akan datang (Use that anger and sadness deep within yourself to fuel your determination to become a more successful and better person). Cakap pada diri kita " Fine, kau tinggalkan aku sekarang.. satu hari nanti, kau akan menyesal!". Dalam hidup kita hanya ada dua jenis keadaan: pertama ialah keadaan yang kita boleh kawal (within our control), dan satu lagi ialah keadaan yang kita tak boleh kawal (out of our control). Kita tak boleh nak kawal perasaan orang lain pada kita, tapi kita boleh kawal apa yang kita nak buat dengan hidup kita (You can't control how people feel about you, but you can control how you should live your life!)Take charge...jangan bagi peluang untuk orang lain datang dalam hidup kita dan kucar-kacirkan hidup kita. Kita decide hidup kita sendiri.. Jadi kalau orang tu tak sayang kita lagi..... jangan risau..  God loves you and he knows that you would be better off without that person.. 

Saya tak dapat lupakan dia sebab saya sayang dia sangat-sangat!
OK kamu sayang dia sangat-sangat... tapi ada ke dia sayang kamu? Kenapa nak sayang orang yang tak sayangkan kita? Kenapa nak buang masa pada orang yang tak tahu hargai kita? Lebih baik cari orang yang sayangkan kita. Kuatkan semangat dan kata pada diri "OK, kau tinggalkan aku, tak pe akan ada orang lain yang akan sayangkan aku". Tell yourself this over and over and over.

Saya sedih sangat sampai tak boleh buat apa-apa.. hopeless
Normal la untuk rasa sedih bila ditinggalkan kekasih. Ada yang sedih tahap gaban, ada pula yang sedih tahap cipan :) Masa ni kalau nak nangis pon, nangis la sepuasnya. Kalau nak jadi bad mood tak nak buat apa-apa, cuma nak tengok je ikan emas dalam aquarium tu berenang-renang sampai ikan emas tu jadi rimas pon tengok la. Kalau nak makan aiskrim berkotak-kotak untuk hilangkan sedih pon, makan la. Kita manusia biasa yang ada perasaan, so kalau rasa sedih... let it be. It is OK to feel sad, but don't linger on that feeling far too long!

Macam mana nih.. sedih tak nak hilang juga
Jangan malu untuk minta bantuan nasihat atau sokongan dari kawan-kawan sekeliling atau kenalan rapat. Jangan merana sorang-sorang (You don't have to go through the experience alone). Kalau malu, cari professional yang boleh dipercayai seperti counselor atau di universiti, kadang-kala ada academic advisor. Yang penting, luahkan apa yang terbuku di hati. Jangan pendam dan buat-buat konon semuanya ok padahal tidak (Don't pretend that everything is OK when it is NOT).

No comments:

Post a Comment